Hashimoto vs niedoczynność tarczycy - czym różnią się od siebie?

Choroby tarczycy dotyczą aktualnie coraz większej grupy osób. Coraz częściej spotykamy się z niedoczynnością tarczycy oraz Hashimoto. Ale czy jest to jedno i to samo? Otóż nie! To zatem czym się różnią? Co je charakteryzuje?

Niedoczynność tarczycy jest to niedobór hormonów tarczycy - FT3 i FT4. Niedobór ten prowadzi m.in. do spowolnienia procesów metabolicznych w organizmie. Do przyczyn niedoczynności tarczycy należą: Hashimoto, niedobór jodu w diecie, leczenie jodem nadczynności tarczycy, napromieniowanie okolicy szyi z powodu chorób nowotworowych, zażywanie niektórych leków. Niedoczynność tarczycy występuje znacznie częściej u kobiet niż u mężczyzn.

Objawy wskazujące na niedoczynność tarczycy:

W początkowym etapie choroby występują słabo nasilone objawy, stwierdza się nieznaczne zwiększenie stężenia TSH, a FT3 i FT4 może być bliskie dolnym wartościom normy. Można zaobserwować pogorszenie nastroju, depresję. U niektórych pojawiają się zaburzenia gospodarki lipidowej (np. zwiększenie poziomu cholesterolu). Do innych objawów należą zaburzenia koncentracji, pamięci, łatwe męczenie się, senność. W skrajnych przypadkach może dojść do np. niewydolności krążenia.

Czym zatem jest Hashimoto? Jest chorobą autoimmunologiczną, polega na przewlekłym zapaleniu tarczycy. Kiedy dotyka nas ta choroba, nasz układ autoimmunologiczny uznaje tarczycę jako coś obcego i produkuje przeciwciała, które atakują komórki naszej tarczycy.  Tworzy się przewlekły stan zapalny. Choroba Hashimoto często prowadzi do niedoczynności tarczycy. W diagnozowaniu Hashimoto oprócz oznaczania stężenia TSH, FT3 i FT4 bardzo ważną rolę odgrywa poziom przeciwciał anty-TPO. We wczesnym stadium tak samo jak niedoczynność tarczycy może nie dawać żadnych objawów. Również występuje częściej u kobiet niż u mężczyzn. Dodatkowo Hashimoto często wiąże się również z nietolerancjami pokarmowymi takimi jak nietolerancja laktozy, celiakia (ale niekoniecznie występują nietolerancje u każdej chorej osoby!).

Leczenie:

Zarówno chorobę Hashimoto jak i niedoczynność tarczycy najczęściej leczy się za pomocą lewotyroksyny (np. Eutyrox), która ma zastępować naturalny hormon. Ważne jest, aby leki przyjmować wg zaleceń lekarza, najczęściej rano, minimum 30 minut przed pierwszym posiłkiem.

Czy dieta ma znaczenie?

Owszem, ma! Np. Czy wiesz, że soja i produkty sojowe zmniejszają wchłanianie lewotyroksyny w jelita cienkiego? Dodatkowo często u osób cierpiących na niedoczynność tarczycy lub Hashimoto występuje nadwaga/otyłość lub inne choroby.

Źródło: Żywienie w niedoczynności tarczycy, Mirosław Jarosz, Hanna Stolińska, Diana Wolańska, Dieta w chorobie Hashimoto, Agata Lewandowska.

Formularz kontaktowy

Maszy pytania, chcesz poznać indywidualną ofertę. Skontaktuj się z nami!