Wafle ryżowe - zdrowa alternatywa czy związek chemiczny?

 

O waflach ryżowych krążą bardzo odmienne opinie. Część osób uważa, że wafle ryżowe to świetna, niskokaloryczna przekąska. Inni zaś twierdzą, że w waflach ryżowych znajdziemy mnóstwo niepotrzebnych związków.

To jak to z nimi jest?

Można powiedzieć, że zarówno jedni jak i drudzy mają po części racje.

  • Wafle zawierają w 100 g około 400 kcal. Średnia kromka wafli waży 10 g i ma około 40 kcal. Porównując to do  pieczywa, gdzie średniej wielkości kromka waży 35 g - kaloryczność wyjdzie identyczna. Nie można potwierdzić, że dwie kromki wafli ryżowych to tyle samo, co dwie kromki zwykłego pieczywa. Na pewno, aby tak samo zaspokoić głód, trzeba zjeść więcej wafli ryżowych niż chleba.
  • Wafle ryżowe mają wysoki Indeks Glikemiczny (85). W związku z tym nie sprawdzą się u osób z zaburzeniami gospodarki cukrowej!
  • Należą do produktów wysokoprzetworzonych! Podczas produkcji tracą większość witamin i minerałów.
  • Wafle ryżowe nie są takim wspaniałym źródłem błonnika. Na 100 g zawierają 3 g błonnika, zaś w 100 g pieczywa żytniego jest 8-9 g błonnika - 3 razy więcej!
  • Podczas produkcji wafli ryżowych powstaje akrylamid. Substancja ta została sklasyfikowana jako toksyczna, a jej częste spożywanie prowadzi do uszkodzenia układu nerwowego (może, nie musi).
  • Czy zawierają dodatki chemiczne? Zależnie od producenta. Część wafli ma w miarę dobry skład, część posiada w składzie dużo soli, aromatów i innych substancji. Dlatego bardzo ważne jest, aby czytać etykiety.

Czy warto je jeść?

Ze względu na ich powszechność i dostępność można sporadycznie wplatać je do diety pod warunkiem, że standardowo jadamy zdrowo. Nie można jednak traktować ich jako zamiennik pieczywa.

Formularz kontaktowy

Maszy pytania, chcesz poznać indywidualną ofertę. Skontaktuj się z nami!