Zajadanie stresu - jak sobie radzić w trudnych sytuacjach?

 

Jedzenie towarzyszy nam od urodzenia. Kojarzy się z wieloma emocjami. Jeżeli przydarza się nam coś dobrego - świętujemy (oczywiście uwzględniając jedzenie), jeżeli spotyka nas przykra sytuacja - albo nie jemy nic, albo jemy ,,na pocieszenie''. Dzisiaj skupiam się na jedzeniu związanym z negatywnymi emocjami. Zarówno głodówki, jak i nadmierne objadanie się jest złe i prowadzi do szeregu innych zaburzeń takich jak anoreksja, bulimia, otyłość, cukrzyca itp. 

Co robić, gdy mamy zły humor i najchętniej opróżnilibyśmy całą lodówkę i jeszcze będzie za mało?

  • Zastanów się, czy faktycznie jesteś głodny/a. Silne emocje nasilają głód, ale to nie znaczy, że faktycznie jesteśmy głodni. Jeżeli żyjesz w stresie i sięgasz po jedzenie przemyśl, czy jest Ci w danym momencie potrzebne. Zastanów się, kiedy był ostatni posiłek i kiedy będzie następny. Wyznacz sobie godziny posiłków i staraj się nie podjadać. 
  • Przenieś emocje. Jeżeli pod wpływem stresu sięgnij np. po książkę zamiast po jedzenie. Niech coś innego zacznie Ci się kojarzyć ze złym humorem. 
  • Zajmij się czymś! Znajdź hobby. Pozwoli Ci to dodatkowo oczyścić umysł. Dobrym pomysłem tutaj będą spacery lub innego rodzaju aktywność fizyczna. Od dawna wiadomo, że sport pomaga w walce z negatywnymi emocjami. 
  • Sięgaj po niskokaloryczne produkty. Zamiast rzucać się na tabliczkę czekolady i fast-foody zjedz frytki przygotowane w piekarniku z małą ilością tłuszczu. Jedz świadomie! Jeżeli sięgasz po kebaba przemyśl, czy zjedzenie 800 kalorii poprawi Ci humor, czy jeszcze bardziej Cię dobije. 
  • Rozmawiaj. Na pewno masz osobę, której możesz się wygadać. Jeżeli masz zły dzień zacznij rozmawiać z ludźmi. Każdy miewa gorszy okres i na pewno rozmowa z inną osobą pomoże Ci. Jeżeli stres towarzyszy Ci dłuższy czas rozważ współpracę np. z psychologiem. 
  • Nie wstydź się płaczu. Możesz płakać, krzyczeć - tak, to naturalne. Każdy z nas czasem tego potrzebuje. 
  • Oddychaj. Zatrzymaj się i weź głęboki wdech. Dotleń umysł i uspokój się. 
  • Znajdź przyczynę. Jeżeli ciągle stresuje Cię ta sama sytuacja, poszukaj rozwiązania. Naucz się z tym walczyć. 
  • Nie poddawaj się i uwierz w siebie. Każdy z nas jest wyjątkowy i inny. Spójrz w lustro i wymień swoje atuty. Poczucie własnej wartości i pewność siebie to podstawa.
  • Wysypiaj się. Bezsenność na pewno Ci nie pomoże. Staraj się spać minimum 8 godzin w ciągu doby. 
  • Zrelaksuj się. Możesz korzystać z szerokiej oferty zajęć grupowych lub ćwiczyć w domu. Zajęcia relaksacyjne pozwalają wyciszyć się i rozluźnić mięśnie.

Najważniejsze - MYŚL POZYTYWNIE! Jutro będzie nowy, lepszy dzień. Nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło.

Formularz kontaktowy

Maszy pytania, chcesz poznać indywidualną ofertę. Skontaktuj się z nami!